Pomysły na naprawdę smaczne i zdrowe dania + 3 zasady sprawnego gotowania

Jest wiele rzeczy, które robić uwielbiam. Niestety, gotowanie się do nich nie zalicza. Oczywiście, lubię jeść (a nawet bardzo lubię jeść!) jednak było by idealnie, gdyby ktoś dla mnie gotował. Niestety, nie ma takiej osoby...

No, ale w myśl zasady „szukaj rozwiązań a nie wymówek” (oczywiście, trzeba dodać, że jako dietetyk tym bardziej muszę przykładać się do tych rozwiązań), wciąż wymyślam potrawy łatwe, szybkie ale jednocześnie zdrowe...






Dzisiaj podpowiem Wam, co przygotowuję w sytuacjach kryzysowych (kiedy naprawdę nie mam czasu na gotowanie) lub kiedy nie chce mi się gotować bardziej niż zwykle. Wyznaje 3 zasady podczas przygotowywania posiłków. Oto one:

Zasada 1 - Gotuj szybko i maksymalnie zdrowe potrawy

To, co przygotowuję często „na bieżący” to zupa pomidorowa z passaty (jest to mniej niż 15 minut!). Wystarczy wlać passatę do garnka, dolać trochę wody, dodać trochę koncentratu pomidorowego lub octu balsamicznego i przypraw (daję zioła prowansalskie, sól, pieprz, szczyptę kurkumy i słodką paprykę).

Innym daniem jest jarmuż blanszowany z dodatkiem tego, co jest w lodówce (jakieś pozostałości po innych potrawach) lub z dodatkiem soczewicy czerwonej/tofu/cieciorki z puszki. Posypuję orzechami na koniec. Jest to znowu ok 15 minut.

Trzecim daniem kryzysowym jest gotowana kasza/ryż z dodatkiem fasoli/ciecierzycy z puszki lub tofu/soczewicy czerwonej z przyprawami i warzywami (tu najczęściej pomidory/brokuły/fasolka szparagowa/kalafior lub inne, które są w lodówce/zamrażarce). Znowu ok 15 minut!

Wymienione przeze mnie potrawy zajmują mi około 15 minut ale mam całą masę potraw, których przygotowanie trwa nie dłużej niż 30 minut.

Zasada 2 - Gotuj na 2-3 dni

Nie wszystko będzie zjadliwe na trzeci dzień (np. warzywa stracą dużo witamin), jednak ugotowane kasze/ryż czy zupy/gulasze spokojnie można przechowywać. Jeżeli zawsze w lodówce będziesz mieć ugotowaną wcześniej kaszę, posiłki z zasady 1 będą szybsze w przygotowaniu

Zasada 3 - Prostota na talerzu, nie komplikuj potraw

Gotuj tak, aby z ugotowanych rzeczy można było komponować różne posiłki. Jeżeli ugotujesz brokuły, dzisiaj możesz zjeść je z fasolą, orzechami i kaszą, jutro możesz zjeść z ziemniakami lub zrobić z nich pastę. Jeżeli gotujesz kaszę jaglaną, dzisiaj możesz zjeść ją z gulaszem a jutro możesz dodać do duszonego jarmużu. Kiedy robisz pastę z nasion strączkowych (np. hummus), nie musisz jeść jej tylko z pieczywem. Możesz jeść tą pastę nawet 2-3 razy dziennie, jeżeli połączysz ją z innymi produktami na talerzu itp. 
Jest to moja ulubiona zasada, bo nie lubię jedzenia wyrzucać a dzięki temu nie tylko nie wyrzucam ale i codziennie mogę zjeść coś nowego.

Są również pasty kanapkowe, które robi się w błyskawiczny sposób (często nawet robię takie jedno-składnikowe). O tym napiszę następnym razem.

Na zdjęciach poniżej kilka posiłków skomponowanych przeze mnie według zasady 3. Aby być na bieżąco, znajdź mnie na Instagramie. Prawie każdego dnia dodaję zdjęcia moich potraw.

Pozdrowienia dla wszystkich lubiących gotować! :D







Komentarze