środa, 5 kwietnia 2017

Wegańska ciąża i żelazo

Wegańska ciąża budzi wiele wątpliwości. To wiecie. I chociaż wiele osób powie wam, że jest to niełatwy temat, dieta niedoborowa czy w ogóle jakaś dziwaczna... na moim blogu wegańska ciąża to coś zupełnie normalnego. 
Nie jest ani trudna do prowadzenia ani do zbilansowania. W zasadzie, jeżeli nie ma ograniczeń w produktach spożywczych roślinnych (czytaj - nie ma alergii, nietolerancji produktów itp.), to ze zbilansowaniem wegańskiego jadłospisu dla kobiety ciężarnej nie powinno być żadnego problemu.



W czasie ciąży zwiększa się zapotrzebowanie na kilka składników, m.in. białko, tłuszcz, żelazo, cynk, jod. Oczywiście, w pierwszym trymestrze ciąży problemów z jedzeniem może być bez liku i są to często problemy z jedzeniem wielu produktów ale później, kiedy już ciąża jest bardziej zaawansowana, najwięcej kłopotów przysparzać może zwiększone zapotrzebowanie na ...żelazo. Kiedy zapasy żelaza w organizmie są niskie, obniża się poziom hemoglobiny i może to prowadzić do anemii. 

Co więc robić aby żelaza w diecie ciężarnej weganki było więcej? Przede wszystkim, postarać się komponować posiłki mniejsze objętościowo ale jednocześnie bogate odżywczo. Ponieważ jest już wiosna, koktajle warzywne będą idealnym rozwiązaniem. Można dodać do nich orzechy, nasiona, młody jęczmień, zieleninę itp. Poniżej przedstawiam wam kilka pomysłów na takie koktajle, każdy z nich ma po około 4 mg żelaza - porządna dawka! 

koktajl banan-gruszka-szpinak
            130g     Banan
            25g      Szpinak
            1łyżka  (15g)   orzechy nerkowca
            130g     Gruszka
            5g        Młody jęczmień proszek
            Woda dla konsystencji

Koktajl z ananasem, szpinakiem i bananem
            1szt.     (170g)             Banan
            1plaster          (80g) Ananas
            1garść (25g) Szpinak
            5g        Młody jęczmień proszek
            1łyżka  (15g)   orzechy nerkowca
           Woda dla konsystencji

Koktajl z pomarańczą, ananasem i rodzynkami
            1garść (25g) Jarmuż
            1szt.     (220g)            Pomarańcza
            5g        Młody jęczmień proszek
            1łyżka  (15g)   orzechy nerkowca
            1plaster          (80g) Ananas
            1łyżka  (15g)   Rodzynki, suszone
           Woda dla konsystencji

Oczywiście, można również skomponować posiłki bogate w żelazo, ale jest je trochę trudniej zjeść - mają większą objętość. Będą bardziej obiadem czy kolacją niż przekąską.  Zajrzyj do tego postu aby poczytać więcej na temat żelaza. 

Ja znowu uciekam, przygotowuję program na webinar "Przewodnik po wegańskiej ciąży i żywieniu niemowląt", gdzie będzie więcej praktycznych informacji w temacie wegańskiej ciąży. 

Niebawem dodam post, co robić kiedy nie da się jeść w I trymestrze ciąży. Mam nadzieję, że okaże się przydatny :)

1 komentarz:

  1. Super wpis :) Jestem maniaczką nerkowców i przez całą ciążę pochłaniałam ich ogromne ilości obalając przy tym mit, że orzechy tuczą ;) Koktajle przetestujemy :)

    OdpowiedzUsuń

{text-align: center; }