listopada 24, 2016

Jak jeść więcej zielonych warzyw i dlaczego w ogóle warto je jeść

Warzywa zielone są chyba najzdrowszymi warzywami na naszej planecie. Mają wysoką wartość odżywczą i w dodatku bardzo mało kalorii a więc, jak nie trudno się domyślić... odchudzają! Dokładnie tak: im więcej zielonych warzyw mamy w diecie, tym większe powodzenie w odchudzaniu. 
Dodatkowo zielone warzywa są źródłem potasu, żelaza, witaminy K, wapnia, witaminy B2, kwasu foliowego i witaminy C. Dlatego tak ważne jest, aby dodawać je do codziennego planu żywieniowego, szczególnie do wegańskich jadłospisów ze względu na wapń.

Jak to zrobić i ile ich jeść?


Idealnie byłoby, gdyby 3 razy dziennie warzywa zielone znalazły się w jadłospisie. Minimalnie natomiast 2 razy :)

Jak można jeść ich więcej i do czego je dodać:
  • można robić z nich sałatki
  • można dodawać do kanapek
  • można robić z nich zupy (np. z brokułami, jarmużem, fasolką, brukselką)
  • można wkładać do lunch box'ów
  • można jeść jako przekąskę tak po prostu (np. ugotowane rokuły cz fasolkę szparagową)
  • Można dodawać do koktajlów i lodów domowych (smak jest nie wyczuwalny!)
  • Można dodawać do tofucznicy i innych dań
  • Można robić z nich pesto do makaronu, pasty kanapkowe




Post dotyczy osób zdrowych. Kto powinien natomiast uważać na ilość spożywanych zielonych warzyw?

  • Osoby, które przyjmują leki rozrzedzające krew (warfarynę), gdyż nadmiar witaminy K zmniejsza skuteczność leku.

  • Osoby, które mają niedoczynność tarczycy z niedoboru jodu z reguły mogą jeść zielone warzywa w normalnej ilości. Goitrogeny zawarte w zielonych warzywach (szczególnie w krzyżowych) mają właściwości wolotwórcze, jednak trzeby by jeść dużo warzyw na surowo. Większość goitrogenów ulega destrukcji podczas gotowania bez przykrycia (ulatniają się z parą wodną), więc tak naprawdę warzywa krzyżowe mogą szkodzić, jeżeli spożywamy je na surowo lub w dużych ilościach każdego dnia (na pewno powyżej 500 g na dzień).

  • Osoby z chorobami jelit, trzustki itp. - tu dieta powinna być ściśle określona przez dietetyka.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2014 Dieta roślinna, zarządzanie sobą , Blogger