listopada 27, 2016

Czy dieta wegańska jest zdrowa? Stanowisko ekspertów w tej sprawie

Wracam z Gdańska i czytam sobie nowe stanowisko Amerykańskiej Akademii Żywienia i Dietetyki. Można je znaleść tutaj a streszczenie brzmi tak:



POSITION STATEMENT It is the position of the Academy of Nutrition and Dietetics that appropriately planned vegetarian, including vegan, diets are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits in the prevention and treatment of certain diseases. These diets are appropriate for all stages of the life cycle, including pregnancy, lactation, infancy, childhood, adolescence, older adulthood, and for athletes. Plant-based diets are more environmentally sustainable than diets rich in animal products because they use fewer natural resources and are associated with much less environmental damage.

Co w tym dokumencie jest najważniejsze?



Przede wszystkim to, że diety te są uznane za bezpieczne na każdym etapie życia. Warunkiem jest odpowiednie zbilansowanie diet roślinnych. To samo było napisane w poprzednim stanowisku.
Dodatkowo podkreślono, że diety roślinne są przyjazne dla środowiska :)

 Kwasy omega-3 (n-3; DHA)

W porównaniu do osób na diecie tradycyjnej, weganie odznaczają się niższym stężeniem kwasów omega-3 (DHA) w erytrocytach. Wiemy, że kwas alfa-linolenowy (ALA) może się konwertować do EPA i DHA w organizmie ale niestety, konwersja ta nie jest wydajna i w związku z tym, można wspomóc się suplementacją DHA w małych dawkach (suplementy na bazie alg hodowlanych wolnych od zanieczyszczeń). 
O DHA przeczytacie więcej w zakładce ebooki, na górze strony. Tam możesz ściągnąć darmowego ebook'a.

Żelazo

Weganie spożywają więcej żelaza od osób na diecie tradycyjnej, mają jednak niższy poziom ferrytynyny (zapasów żelaza w organizmie). Ma to również swoją dobrą stronę, gdyż wysoki poziom tego wskaźnika jest czynnikiem rozwoju zespołu metabolicznego :)

Witamina B12

Niestety, wciąż wiele (zbyt wiele) osób wierzy w roślinne źródła tej witaminy. Jest to problem szczególnie, kiedy algi (spirulina) podawane są dzieciom jako źródło witaminy B12. W ten sposób można doprowadzić dziecko do poważnych niedoborów i konsekwencji zdrowotnych (w tym nawet nieodwracalnych zaburzeń w układzie nerowym!). 
Proszę, nie róbcie tego. Nie słuchajcie pseudo dietetyków i blogerów czy youtuberów, którzy zajęli się doradztwem żywieniowym... W literaturze są opisane przypadki śmiertelne, śmierć niemowląt z powodu niedoboru witaminy B12.

Z opisywanego przeze mnie stanowiska dowiecie się również, że wegetarianie również powinni suplementować tę witaminę. Szklanka mleka czy jedno jajko na dzień nie wystarczy, aby spełnić zapotrzebowanie (szczególnie, że produkty te się gotouje, co powduje straty witaminy B12). Pomijam już fakt, że wegetarianie nie jedzą codziennie jajek a często jedzą je raz w tygodniu :)

W stanowisku poruszany jest również terapeutyczny wpływ diet roślinnych na otyłość, nadciśnienie, hiperlipidemię, chorobę niedokrwienną serca, cukrzycę czy nowotwory. 


Poniżej wnioski autorów stanowiska:

CONCLUSIONS Interest in and appreciation for plantbased diets continue to grow in the United States and other parts of the world as governmental agencies and various health and nutrition organizations promote the regular use of plant foods. Abundant choices in the marketplace facilitate following a plant-based diet. Well-designed vegetarian diets provide adequate nutrient intakes for all stages of the lifecycle and can also be useful in the therapeutic management of some chronic diseases. Overall nutrition, as assessed by the Alternative Healthy Eating Index, is typically better on vegetarian and vegan diets compared with omnivorous diets. While some vegetarian diets may be low in certain nutrients, such as calcium and vitamin B-12, this can be remedied by appropriate planning. Compared to nonvegetarian diets, vegetarian diets can provide protection against many chronic diseases, such as heart disease, hypertension, type 2 diabetes, obesity, and some cancers. Furthermore, a vegetarian diet could make more conservative use of natural resources and cause less environmental degradation. Greater educational resources are available today, and RDNs and NDTRs have more current information on vegetarian diets to better assist the general public and vegetarian clients in making well-informed decisions about their nutritional health.

Autorzy:
Vesanto Melina, MS, RD (Consultant, Vancouver, Canada); Winston Craig, PhD, MPH, RD (Andrews University, Berrien Springs, MI); Susan Levin, MS, RD, CSSD (Physicians Committee for Responsible Medicine, Washington, DC).

Źródło:
http://www.andjrnl.org/article/S2212-2672(16)31192-3/abstract
Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diets, J Acad Nutr Diet. 2016;116:1970-1980


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2014 Dieta roślinna, zarządzanie sobą , Blogger