września 24, 2016

Co zbadać będąc na diecie wegańskiej?

„Co zbadać?” – to pytanie słyszę bardzo często od osób, które przechodzą na dietę wegańską lub są już na tej diecie.  

W bardzo konkretny sposób postaram się odpowiedzieć:
Jeżeli dopiero przechodzisz na dietę wegańską, lub stosujesz ją od kilku tygodniu, Twoje wyniki badań zapewne nie zmieniły się istotnie od czasu zmiany sposobu odżywiania się. Jeżeli w ciągu 6 miesięcy robiłeś badania takie jak morfologia z rozmazem, lipidogram, TSH  i wyszły dobrze, nie przejmuj się badaniami zaraz po zmianie diety. Zrób je za kilka miesięcy (najpóźniej za 6 miesięcy od czasu przejścia na weganizm). Zbadaj wtedy:
  • ·  Morfologię z rozmazem
  • ·  Lipidogram
  • ·  TSH
  • ·  Ferrytynę – odzwierciedla stan zapasów żelaza w organizmie. Nie opłaca się natomiast robić badania samego żelaza.
  • ·  Witaminę B12 - odstaw suplementy na kilka dni przed badaniem. Jeżeli bierzesz spirulinę lub codziennie jesz tofu i tempeh, również je odstaw przed badaniem. Za wierają nieaktywne analogi b12 i mogą zafałszować wyniki.
  • · Witaminę D, jeżeli będziesz mógł sobie pozwolić na to badanie (jest odpłatne) i jeżeli masz powód aby je zbadać (np. często chorujesz, cierpisz na chorobę autoimmunologiczną, depresję, cukrzycę itp.). Jeżeli chodzisz do endokrynologa, poproś go o skierowanie, wtedy zrobisz je bezpłatnie. Endokrynolog (czyli lekarz który zajmuje się gospodarką hormonalną organizmu) może wystawić Ci skierowanie, gdyż witamina D w naszym organizmie jest hormonem. Jeżeli nie możesz pozwolić sobie na to badanie lub uznasz, że  nie jest Ci ono potrzebne, bierz suplement w dawce standardwej (tu informacja). 

Co zbadać małym weganom?

Mały weganin, czyli dziecko weganki i noworodek, który nigdy jeszcze nie jadł produktów pochodzenia zwierzęcego (z wyjątkiem mleka matki ;)) powinien mieć wykonane badanie krwi w pierwszym półroczu życia. Często dzieci nie mają takiego badania, bo lekarz pediatra nie widzi powodu, aby je zrobić lub rodzice nie czują , żeby było coś nie tak. Ja uważam, że lepiej jest zrobić takie badanie z przynajmniej dwóch powodów:
  • .  W 4-6 miesiącu życia dziecka często spada poziom żelaza w organizmie i jest to naturalne. Wyczerpują się zapasy żelaza zgromadzonego w okresie życia płodowego.
  • .  W 6 msc życia dziecka zaczynają być wprowadzane produkty żywnościowe do jadłospisu a wraz z upływem czasu dziecko będzie jadło coraz więcej i piło coraz mniej mleka.

Głównie z tych dwóch powodów polecam ocenić jak się przedstawiają zapasy żelaza oraz witaminy B12 w organizmie dziecka. Czasem do tego dochodzi stan zdrowia matki w czasie ciąży. Warto zrobić badania i nie strzelać ślepo z suplementacją.

Co zbadać, jeżeli jesteś na diecie wegańskiej już od kilku lat?

To samo :) Jeżeli jesteś osobą zdrową i nie cierpisz na żadne choroby przewlekłe, w zupełności wystarczą podstawowe badania wymienione powyżej. 




Mam tylko uwagi:
  • Witaminę B12 postaraj się badać przynajmniej raz do roku a przed pomiarem odstaw suplementy na kilka dni wcześniej, aby nie zafałszować wyników. Analizując wyniki nie sugeruj się normami laboratoryjnymi bo są często bez sensu (norma od 187 do blisko 900 pg/ml witaminy B12 jest zbyt szeroka). Postaraj się mieć poziom tej witaminy w zakresie 500-800 pg/ml.
  • Pamiętaj również, że stężenie całkowitej witaminy B12 jest sumą witaminy B12 związanej z haptokorin i holoTCII, więc jeżeli podejrzewasz u siebie niedobór, idealnie byłoby wziąć pod uwagę również inne wskaźniki takie, jak homocysteina, holoTC czy parametry krwinek czerwonych. Więcej na ten temat przeczytasz tu.

Jeżeli chcesz sprawdzić, jaki masz zapas żelaza w organizmie, zbadaj poziom ferrytyny. Normy są szerokie (znowu od około 15 do 200 mcg/l), postaraj się dążyć do wyniku powyżej 15 mcg/l ale nie musisz mieć powyżej 100. Dbaj o właściwą dietę, to najlepszy sposób na poprawę zapasów żelaza w organizmie. O tym, gdzie szukać żelaza przeczytasz w tympoście.


Przy analizowaniu wyników morfologii, zwróć uwagę na MCV. Jest to wielkość krwinek czerwonych. Kiedy MCV jest poniżej normy, może wskazywać na niedobór żelaza. Kiedy jest powyżej, może wskazywać na niedobór witaminy B12.

Dobierając suplementy z witaminą B12 czy witaminą D, sugeruj się swoimi wynikami badań, To, że ktoś bierze witaminę D w dawce 5000 IU i do tego jeszcze witaminę K2MK7, nie znaczy że Tobie to również jest potrzebne. 

Jeżeli uważasz, że post jest wartościowy, podziel się nim z osobami, które mogą potrzebować tych informacji. Pozdrawiam :)

5 komentarzy:

  1. Co robic kiedy poziom zelaza jest dobry (wysoki) a ferrytyna za niska?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odbudowywać ferrytynę. Zastosować się do diety bogatej w żelazo. http://www.roslinnydietetyk.pl/search/label/%C5%BBelazo

      Usuń
    2. http://www.roslinnydietetyk.pl/search/label/%C5%BBelazo

      Usuń
  2. U mnie po 4 latach na diecie wegańskiej (raczej dobrze skonstruowanej, fasola, soczewica, cieciorka codziennie, z dodatkiem naturalnej wit c, dużo kasz, zielonolistnych warzyw) moja ferrytyna spadła do 6. Tak 6. To ogromnie mało.Poziom żelaza niby w normie, ale chyba nie mogę zbytnio temu ufać skoro ferrytyna taka niska. Lekarz przypisał mi oczywiście żelazo w tabletkach i zalecił, żeby przynajmniej wrócić do jedzenia jajek... Czy naprawdę mogę mieć upośledzone wchłanianie żelaza z produktów roślinnych i przez te wszystkie lata po prostu zużyłam cały zapas żelaza jaki miałam i teraz zaczyna się problem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam! Niestety, nie mogę nic powiedzieć, nie widząc Pana/i dzienniczka żywieniowego. To, co mogę polecić to przeczytanie postu o żelazie, może problem jest w łączeniu składników, może herbata lub kawa jest często pita do posiłków?

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2014 Dieta roślinna, zarządzanie sobą , Blogger