sierpnia 05, 2016

ZASADA PARETO W KUCHNI… O co w tym chodzi? XD

Czym jest Zasada Pareto?

Być może słyszałeś/aś o niej pod inną nazwą a dokładniej 80/20? Zasada ta polega na obserwacji proporcji procentowej (80 / 20), jaką zauważył Vilfredo Pareto. Mówi ona, że 20% czynności jakie wykonujemy (20% nakładu pracy) daje 80% zysków lub efektów tej pracy. Ogólnie rzecz biorąc chodzi o to, że część naszego nakładu pracy jest bardziej istotna niż reszta. 

Weźmy pod uwagę sklep ze sprzętem AGD – sprzedają  tam drobne towary po niskiej cenie ale sprzedają również duży i droższy sprzęt. Wiadomo, że ta druga grupa produktów przynosi większe zyski i to na niej opiera się cały handel (sprzedaż jedynie 20% tych produktów daje 80% zysków ogółem w firmie), a drobne towary to pozostałość.
 Wniosek jest taki, że musisz znaleźć te 20% nakładu Twojej pracy, która przyniesie Ci 80% korzyści/rezultatów. Nakład pracy i rezultat nie musi być jednak zsumowany do 100, ale może być do 70, 80 czy 90. Tak więc np. 10% nakładu pracy da nam 80% rezultatów. Ale zostańmy przy 20/80.

Jeżeli już to wiesz, zastanów się co możesz umieścić w tych 20% i po prostu przejdź do działania. Zasadę Pareto można wykorzystywać w każdej dziedzinie swojego życia, nie tylko w pracy zawodowej. Jest to bardzo wygodne i zawsze możesz zastosować ją do czynności powtarzalnych, udoskonalać przy tym w miarę czasu stosowania.

Podpowiem Ci, jak ja to robię w odniesieniu do diety/zakupów/gotowania. 
Co umieszczam w 20% podczas:

- Robienia zakupów – podczas robienia zakupów nie lubię tracić czasu (no, chyba że mam przy sobie ciekawy audiobook i się wciągam :)).  
Mam stałą listę produktów, które kupuję. Moją listą produktów dzielę na rzeczy, które kupuję raz w miesiącu, 2-3 razy w miesiącu, 1-2 razy w tygodniu lub częściej. Zawsze wybieram te same sprawdzone produkty, czasem listę aktualizuję o produkty nowe, które uznam za wartościowe. Czytam etykiety oczywiście, ale najczęściej i tak wybieram produkty, które etykiet ze składem nie mają (owoce, warzywa, fasole, kasze itp.). Listę sporządziłam tylko raz a wykorzystuję ją od wielu lat. Chcesz ją zobaczyć?

- Gotowania – tu mam prostą zasadę – w każdym posiłku staram się komponować w możliwie jak najlepszych proporcjach białko-tłuszcz-węglowodany. W miarę upływu czasu wyrabia się nawyk komponowania produktów w posiłkach i nie trzeba o tym myśleć. Mam swoje sprawdzone przepisy na szybkie dania (nie lubię stać w kuchni zbyt długo ~chyba, że słucham ciekawego audiobook’a ~znowu :))  i rzecz jasna, czasem tę listę uaktualniam.

Wzięłam pod uwagę zakupy i gotowanie, gdyż nie lubię poświęcać zbyt dużo czasu na te czynności. Zastosowałam własne kryteria, które opierają się na maximum działania przy minimum nakładu pracy aby uzyskać więcej czasu na inne czynności - mój priorytet. 
Ustalając własne priorytety, bardzo ważne jest żebyś dodał/a swoje kryteria (może lubisz gotować i robić zakupy a nie lubisz sprzątać itp. Przepraszam z góry, że biorę pod uwagę jedynie obowiązki „kury domowej” :) Możesz pomyśleć w tym miejscu o zarobkach lub nauce (np. języków obcych) albo innych czynnościach. Ważne, aby były to czynności, które będziesz powtarzać, inaczej zastosowanie tej metody nie będzie miało sensu. Nie zdziw się, jeżeli przyjdą Ci do głowy naprawdę dziwne  czynności ;)

Jeżeli chciałbyś przeanalizować swoją wydajność w kwestii przyrządzania posiłków i organizacji czasu pod kątem diety, zajrzyj również do planu warsztatów, których jestem współprowadzącą. Natej stronie znajdziesz zarówno warsztaty kulinarne jak i praktyczne całodniowe. Jestem przekonana, że rzeczy których nauczysz się na warsztatach zapamiętasz do końca życia i wdrożysz w życie praktycznie od razu ;)


Zasadę Pareto stosuję praktycznie w każdej dziedzinie swojego życia i myślę, że jest to bardzo wygodne. Być może Ty także ją stosujesz świadomie lub nie świadomie? Podziel się swoimi przemyśleniami w komentarzu ;).


Zdjęcia pochodzą z pixabay

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2014 Dieta roślinna, zarządzanie sobą , Blogger