stycznia 30, 2016

Wegańskie niemowlę


Otrzymuję od Was dużo pytań dotyczących diety wegetariańskiej i wegańskiej u dzieci, postanowiłam więc naskrobać coś w tym temacie. Jeżeli chodzi o dietę wegetariańską, w której znajduje się nabiał i jaja, nie ma żadnych wątpliwości aby zapewnić sobie odpowiednią ilość… białka. 

Tak, dokładnie, w tej diecie nie zabraknie białka choćbyście się bardzo starali, żeby było go za mało :). Z dietą wegańską jest już niestety trochę inaczej.
Tzn. białka także nie powinno zabraknąć, jeżeli dziecko je odpowiednią ilość kalorii na dzień. Zainteresowałabym się jednak składem aminokwasów z pożywienia, gdyż niektóre aminokwasy są niezbędne i powinny być dostarczane z dietą. Organizm ich nie syntetyzuje. Mam tu na myśli głównie lizynę i metioninę (ale w przypadku niemowląt także histydynę). 
Lizyna jest aminokwasem, który znajduje się w mięsie i produktach pochodzenia zwierzęcego, więc w diecie roślinnej trzeba zamienić go na rośliny strączkowe i orzechy. Jak to zrobić? 
To nie jest trudne! 
W tradycyjnej diecie niemowląt w 8 miesiącu wprowadzamy mięso. W diecie wegańskiej zamieniamy je na strączki. Koniec. Na tym polega cała filozofia. Niestety, najczęściej rodzice o tym zapominają. Metionina natomiast znajduje się w zbożach. Dzieci na co dzień jedzą chleb, kasze, ryż czy inne ziarna zatem metioniny także nie zabraknie.

Kolejną rzeczą, o której chcę wspomnieć jest tłuszcz. Pamiętajcie, że dzieci potrzebują więcej tłuszczu niż dorośli. Nie brońcie im oliwy z oliwek, oleju lnianego czy awokado (dzieci uwielbiają awokado!).

Kolejnym bardzo ważnym składnikiem w diecie niemowląt, którego może być za mało jest wapń. Muszę przyznać naprawdę szczerze, że wapnia w diecie małych dzieci wychodzi praktycznie zawsze za mało. Znajduje się on w zielonych warzywach (dzieci lubią brokuły, fasolka szparagową, jarmuż), napojach wzbogacanych (wybierajcie te bez cukru, aby jednocześnie kształtować nawyki żywieniowe), orzechach (sezam, migdały), nasionach strączkowych (tofu, fasole, hummus) i w przypadku dzieci wegetariańskich w nabiale.

Ostatnim ważnym elementem są suplementy. Tak, w diecie wegańskiej suplementujemy B12 – witaminę, która znajduje się jedynie w produktach pochodzenia zwierzęcego. W diecie wegetariańskiej trzeba się zastanowić nad suplementacją. 

4 komentarze:

  1. Bardzo przydatny tekst. A co z żelazem u dzieci wegańskich?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ok 6 msc dobrze jest zrobić morfologię, oznaczyć żelazo i ferrytynę, żeby sprawdzić zapasy. Wtedy najczęściej niemowlęta mają obniżony poziom.

      Usuń
  2. Czy mogłaby Pani rozszerzyć temat histydyny u niemowląt?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napiszę o tym być może niedługo. Jest to aminokwas, na który zapotrzebowanie jest wyższe w okresie szybkiego wzrostu.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2014 Dieta roślinna, zarządzanie sobą , Blogger