Upały - co pić?

Kiedy na zewnątrz temperatura rośnie, jest gorąco i parno, nasz organizm stara się walczyć z przegrzaniem swoich komórek i zaczyna stopniowo zmniejszać ciepłotę ciała. W jaki sposób do tego dochodzi? Poprzez wydzielanie potu. Podobnie jest podczas podwyższonej temperatury, kiedy jesteśmy przeziębieni. Kiedy temperatura spada, tracimy wraz z nią wodę pod postacią potu.
Niestety, wraz z potem dochodzi do strat ważnych dla nas składników, m.in. sodu,  potasu, które odpowiadają za gospodarkę wodno-elektrolitową organizmu. Znaczny ubytek tych pierwiastków może spowodować jej rozregulowanie. 

Konsekwencje odwodnienia to m.in.:

·         Ociężałość i obniżenie wydolności fizycznej
·         Bóle i zawroty głowy
·         Spadek wydolności psychicznej
·         Zaburzenia mowy
·         Zaburzenia rytmu serca
·         Zaburzenia w wydalaniu moczu
·         Zaparcia
·         Zmiany ciśnienia krwi
·         Spadek masy ciała
·         Upośledzenie wydzielania śliny
·         Omdlenia

Kto jest szczególnie narażony na ryzyko odwodnienia?

Najbardziej zagrożonymi grupami wiekowymi są niemowlęta i osoby starsze. Niemowlęta, gdyż ich ciało zawiera bardzo dużo wody, więc ubytek jest szybko odczuwalny. Osoby starsze ponieważ bardzo często osoby te mają upośledzony proces odczuwania pragnienia i piją zbyt mało w stosunku do zapotrzebowania.
Inną grupą osób źle znoszących upały są osoby chore, szczególnie na choroby układu krążenia, cukrzycy, osoby z przewlekłą niewydolnością nerek. Niestety, w przypadku niektórych chorób bardzo często dochodzi do zaburzeń w procesie regulacji temperatury ciała.
Osoby otyłe dłużej trzymają ciepło także trudniej jest im się schłodzić. Osoby chore na nadczynność tarczycy także narzekają, gdyż z powodu zwiększonego metabolizmu, produkują więcej ciepła. 

Co pić?

Podczas wysokich temperatur (a szczególnie w przypadku pocenia się), najlepszym rozwiązaniem jest picie wody średnio lub wysoko zmineralizowanej. Taka woda bogata jest w wiele składników mineralnych (m.in. wapń, magnez, chlor, sód. Jednak, nie dostarczy ona w wystarczającej ilości sodu, który tracimy podczas upału i intensywnego pocenia się. Jeżeli na codzień ktoś soli mało, podczas intensywnych potów najlepiej dosolić sobie wodę, aby być pewnym, że uzupełni stracony sód. Jeżeli sól spożywana jest w normalnych ilościach, nie ma takiej potrzeby.
Aby uzupełnić straty potasu, dobrym rozwiązaniem jest picie soków warzywnych (np. pomidorowy), zawierających duże ilości składników mineralnych i witamin i będących jednocześnie orzeźwieniem.

Ile pić?

Aktualne normy zalecane w przypadku picia wody podane są w tabelce. Jest to woda pochodząca zarówno z napojów jak i ze wszystkich produktów spożywczych. Normy są orientacyjne, gdyż czasem (np. podczas uprawiania aktywności fizycznej) potrzebujemy pić więcej.


Czego nie pić?

Kawy lodowe są w czasie wakacji przebojem kawiarni. Nie są one jednak dobrym rozwiązaniem, gdyż kofeina ma działanie moczopędne i przez nią tracimy jeszcze więcej wody (a wraz z nią składników mineralnych). W przypadku wypicia kawy, należy zrównoważyć jej ilość taką samą ilością wypitej wody zmineralizowanej.
Alkohol także pozbawia nasz organizm wody. Ponadto, działanie alkoholu wzmocnione jest przez wysoką temperaturę. Może to spowodować wahania ciśnienia krwi, zaburzenia rytmu serca lub nawet udar.
Herbata zawiera mniej kofeiny niż kawa, jednak również działa moczopędnie (szczególnie mocna), dlatego najlepiej ograniczyć jej picie na korzyść wody i soków warzywnych.
Słodkie napoje tak prawdę nie gaszą pragnienia. Zawierają za to mnóstwo cukru, konserwantów i sztucznych barwników.

Co jeść?

Ponieważ latem najcieplej jest zazwyczaj w godzinach 10-16, czyli w porze obiadu, najczęściej jedzenie jest ostatnią rzeczą, którą nam się wtedy chce robić. Jak zatem zadbać o prawidłową liczbę posiłków w ciągu dnia? Najlepiej jest zjeść porządne śniadanie (zawierające węglowodany złożone, białko, owoce), dalej w porze obiadu coś zimnego i lekkiego (sałatka, świeże warzywa, chłodnik, szejk warzywno-owocowy), na kolację natomiast posiłek zawierający głównie białko (np. nasiona roślin strączkowych) oraz warzywa.
Bardzo częstym błędem osób odchudzających się w okresie wakacji jest jedzenie zbyt małych śniadań, omijanie obiadów i zjadanie zbyt dużych kolacji.
Pamiętajmy, aby posiłki wakacyjne (szczególnie w okresie upałów) zawierały dużo wody i płynów. Niech będą to zupy, szejki naturalne, świeże owoce (np. arbuz, melon, truskawki, kiwi), sałatki.

Unikajmy natomiast produktów suchych, spieczonych, smażonych, które pozbawione są dużych ilości wody. 




Co z lekami?


Niestety, niektóre leki obniżają wydolność organizmu w czasie upałów. Są to m.in. leki hormonalne, uspokajające, na bazie rumianku i dziurawca (także herbatki), niekróre antybiotyki. Najlepiej jest zapoznać się z ulotką przyjmowanych leków przed wyjściem na słońce.

Komentarze