niedziela, 19 lutego 2017

Właściwości nasion chia - czy warto je jeść?

W ostatnim czasie wzrasta zainteresowanie produktami typu superfoods, do których zaliczają się również nasiona chia. W internecie można przeczytać mnóstwo informacji na temat tych nasion, jednak niestety często są to informacje nie sprawdzone.
Czytałam ostatnio kilka artykułów na temat nasion chia, gdyż sama je jem jako źródło kwasów omega-3 (o tym będzie dalej), jednak do napisania tego postu zainspirowały mnie głównie pytania czytelników bloga i pacjentów.

Na cóż, nasiona chia cieszą się bardzo pochlebnymi opiniami w internecie i mówiąc szczerze, negatywnych skutków zdrowotnych raczej nie wywołują (nie spotkałam się jak dotąd z takimi badaniami). Czy faktycznie (jak internety podają), są takie bogate w różne składniki odżywcze i w dodatku odchudzają? Czy faktycznie są źródłem kwasów omega-3? 

środa, 15 lutego 2017

Coś szybkiego na słodko - kokosowe ciasto wegańskie

Jest to przepis, który zajmuje bardzo mało czasu. Ciasto jest pyszne, słodkie i smaczne.

Niektórzy tak już mają, że bardzo lubią słodycze i ja do tych osób się zaliczam. W dzisiejszych czasach jednak sklepowe słodycze mają przerażający skład a te, które zaliczamy do zdrowszych odpowiedników mają z kolei przerażające ceny. Co zrobić? Chyba najrozsądniejszym rozwiązaniem jest robienie własnych słodyczy. Wiemy co w nich jest, jakie są dokładne proporcje składników i w dodatku nie przepłacamy.
Z czego można zrobić takie pyszne ciasto kokosowe, jak nie z kaszy jaglanej? Z kaszy jaglanej można zrobić prawie wszystko, więc polecam eksperymentować :)

sobota, 28 stycznia 2017

10 rzeczy, które najczęściej słyszę od nowo poznanych osób...

Kiedy jestem na spotkaniach, uroczystościach (np. czyjeś wesele), kiedy poznaję nowe osoby lub przebywam wśród ludzi, którzy nie wiedzą, że jestem dietetykiem... nie mówię, czym się zajmuję (zawsze ktoś to zrobi za mnie prędzej czy później albo zobaczą, co jem bo w końcu jestem też weganką...). 
Zastanawiacie się zapewne, dlaczego nie poruszam tematu pracy? 
Odpowiedzi znajdziecie poniżej!

poniedziałek, 9 stycznia 2017

Weganizm, co jeść? Dowiedz się, jak stworzyć skuteczny plan działania

A więc chcesz przejść na weganizm, tak?

Jeżeli wcześniej odżywiałeś się w sposób tradycyjny, miałeś już wyrobione pewne nawyki żywieniowe i przyzwyczajenia, które było łatwo powtarzać. Po zmianie diety, musisz pracować nad nimi od nowa. Jeżeli uporządkujesz swoje myśli i zdecydujesz, na co zamienisz dotychczasowe produkty itp., zmiany będą łatwiejsze.
Poniżej przedstawiam Ci kilka opcji, w jaki sposób zacząć wprowadzać zmiany w życie, aby przejście na weganizm przebiegło sprawniej.

niedziela, 8 stycznia 2017

Jak gotować bez tłuszczu?

Przede wszystkim chciałabym podkreślić, że tłuszcz nie jest zły. Każdy z nas potrzebuje tłuszczu. Organizm potrzebuje tłuszczu do właściwego funkcjonowania hormonów, do mechanizmu kontroli temperatury ciała, do wchłaniania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach i wielu innych procesów.

Rodzaj spożywanego przez nas tłuszczu ma jednak znaczenie. Wyróżniamy kwasy jednonienasycone (znajdujące się w awokado, większości orzechów, oliwie z oliwek, oleju rzepakowym, oliwkach, orzeszkach ziemnych itp.), które powinny stanowić największą ilość ze spożywanych przez nas tłuszczów w ciągu dnia, kwasy wielonienasycone (znajdujące się w orzechach, olejach, oliwkach, innych produktach dostarczających tłuszczu), są one bardzo ważne i musimy spożywać je w diecie oraz kwasy tłuszczowe nasycone (znajdziemy je w tłuszczach zwierzęcych typu smalec, masło, mięso, nabiał, jaja oraz w tłuszczach roślinnych np. tłuszcz palmowy, kokosowy i inne), których powinno się jeść najmniej, a dokładniej tak mało jak to możliwe.

Wegańska ciąża - skąd brać żelazo?


wtorek, 3 stycznia 2017

Noworoczne postanowienia, zmiany i cele

Kto śledzi FB ‘Zdrowa dieta – kto ma na to czas?’ i bierze udział w wyzwaniu „Moje zmiany w 2017 roku?  Ja biorę i z okazji tego wyzwania, zachęcam Was do dzielenia się Waszymi celami lub przeszkodami, czyli co stoi Wam na przeszkodzie do osiągnięcia celu?
Dlaczego tak?
Bo łatwiej jest się zmobilizować w grupie niż w pojedynkę. Łatwiej jest poradzić sobie z przeszkodami w grupie niż w pojedynkę. Łatwiej jest w grupie wymyślać inspiracje na zdrowe przekąski, sposoby na nie pojadanie lub inne ciekawe pomysły dotyczące zmiany nawyków żywieniowych niż w pojedynkę. Kto się ze mną zgodzi?

A więc, ruszamy do działania. We wczorajszym poście dołączony był planer celów na 2017 rok. Zachęcam Was do użycia go, sama tez to robię po swojemu.

Od lat ustalam sobie cele i osobiście nie wyobrażam sobie życia bez tego. Uwielbiam planować, zapisywać w kalendarzu działania i odznaczać je jako „wykonane” (to lubię szczególnie bardzo ;).
Oczywiście, przez e wszystkie lata przy ustalaniu własnych celów popełniłam już tyle błędów, ile popełnić się da! Wielokrotnie coś mi nie wyszło, coś przeciągnęło się w czasie, coś się wydarzyło i musiałam zmienić plany itp. Im dłuższe w czasie zadanie, tym więcej komplikacji jest możliwych i to normalne. Pomimo tych wszystkich porażek, jednak cele które były dla mnie ważne, zawsze osiągałam. Czasem nie terminowo, ale zawsze osiągałam.

środa, 28 grudnia 2016

Jak przejść na weganizm?

Zbliża się Nowy Rok a wraz z nim... postanowienia noworoczne. Nigdy w nie nie wierzyłam. Od zawsze uważałam, że jak ktoś ma postanowienie, nie ważne czy wdroży je od Nowego Roku, czy np. od poniedziałku. Bo przecież, to czy uda nam się wdrożyć postanowienie i je utrzymać nie zależy od daty w kalendarzu, ale od nas samych i od pracy, jaką włożymy w proces zmiany.

Post ten dedykuję wszystkim osobom, które z różnych powodów chciały by przejść na weganizm (np. powody zdrowotne, ideologiczne, lub inne). Niezależnie od przyczyny zmiany diety, jest kilka rzeczy, które powinno się opanować jeszcze przed jej wdrożeniem. Nie można przecież dopuścić do sytuacji, że z dnia na dzień decydujemy się na zmianę i nie mamy konkretnego pomysłu na siebie. Takie nieprzemyślane działania często zniechęcają nie tylko nas samych ale i naszych znajomych, którzy obserwują nasze poczynania i wyciągają wnioski na temat tej dziwczanej diety...

{text-align: center; }